1.0 DEFINISI
Bahan
Bantu Mengajar (BBM) adalah faktor terpenting dalam menentukan kejayaan program
pembelajaran, menimbulkan ransangan keinginan pelajar-pelajar untuk mengetahui
sesuatu dan untuk menjadikan pembelajaran baik serta lebih menarik. BBM bukan
hanya terhad kepada buku teks, papan tulis, kapur dan gambar-gambar sahaja,
tetapi ia merangkumi segala benda yang digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran yang melibatkan semua pancaindera, merangkumi apa sahaja yang
dapat dialami oleh para pelajar. Menurut Noraziah
Abdul Hamid (1981), dalam bukunya yang bertajuk “Alatan Mengajar dalam
Pengajaran Bahasa”, ‘alat bantu’ itu mestilah dianggap sebagai satu bahagian
yang padu dalam proses tersebut. ia bertujuan untuk menambah kelancaran
perhubungan antara guru dan murid dan sebaliknya, murid sesama murid serta
membantu atau mempercepatkan proses pemahaman mereka. Pendapat ini juga
disokong oleh Edgar Dale (1964) yang
digambarkan dalam bentuk “cone of
experience” di mana proses pembelajaran bermula dengan proses aspek
semi-abstrak hingga kepada yang lebih abstrak.
Menurut
Mok Soon Sang (1991), BBM merupakan
intipati dalam membantu guru bagi melicinkan dan melancarkan pengajaran dalam
usaha memudahkan pelajar memahami konsep dan isi serta fakta dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Menurut Mohd
Aris bin Othman, Hajah Siti Fatihah binti Abdullah dan Hajah Asmah binti Abd. Rahman (2004), melalui penggunaan BBM dalam
pengajaran, pelajar bukan sahaja boleh nampak pergerakan yang dilakukakan
tetapi pelajar dapat membaiki kesalahan yang dilakukan semasa menjalankan
aktiviti tersebut. Keadaan ini akan menjadikan proses pengajaran dan
pembelajaran menjadi lebih bertenaga dan dapat menarik minat pelajar untuk
belajar.
Penggunaan
BBM juga sebahagian daripada kaedah dan idea-idea yang disampaikan oleh guru
kepada murid-muridnya. Walau kaedah apa digunakan sekalipun, BBM pasti turut
sama supaya komunikasi guru dengan murid berjalan dengan baik. David Berlo pula mengatakan dalam
proses komunikasi itu terdapat empat ciri penting iaitu sumber, pesanan,
saluran dan penerima. Isi pengajaran sebagai mesej atau pesanan dan salurannya
melalui lisan, BBM dan tulisan. Empat kemahiran iaitu mendengar, bertutur,
membaca dan menulis. Dewasa ini, pengetahuan saintifik psikologi pembelajaran,
perkembangan teknologi, beberapa BBM yang baru dan lama perlu digunakan untuk
mempercepatkan proses pembelajaran, tetapi tidak berupaya mengambil tempat
seorang guru.
Pada
abad ini juga, BBM berkembang pesat sejajar dengan peredaran zaman dalam dunia
pendidikan. Perkembangan ini amat ketara sekali disebabkan oleh kemajuan dalam bidang
sains dan teknologi. Peralatan yang dihasilkan berasaskan teknologi moden dapat
digunakan secara praktis dalam pengajaran dan pembelajaran. Menurut Omardin Ashaari (1997),
perkembangan teknologi dalam mencipta peralatan pengajaran dan pembelajaran
memberi kesan yang sangat nyata dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan
kemahiran yang dilakukan oleh guru dan juga dalam mempercepatkan proses
pembelajaran di kalangan para pelajar. Keberkesanan setiap BBM bukan terletak
pada kecanggihan bahan atau alat tersebut, namun yang lebih utamanya ialah
kesesuaiannya berdasarkan penggunaan serta penyerlahan konsep atau idea
kandungan sesuatu mata pelajaran. Di samping itu, kecekapan seseorang guru
mengapliksikan BBM adalah penting kerana kegagalannya menyebabkan pengajaran menjadi
tidak berkesan atau merosakkan pengajaran dan pembelajaranseluruhnya. Guru juga
harus dapat membuat penilaian mengenai BBM yang dipilih untuk digunakan dalam
sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran.
Dalam tugasan ini, kami memilih teknik
berfikir bersuara sebagai teknik pembelajaran yang kami ingin tonjolkan melalui
BBM yang dibina.
2.0 JENIS-JENIS BAHAN BANTU MENGAJAR
Bahan bantu mengajar boleh
dikategorikan kepada tiga jenis iaitu:
- Bahan
bantu mengajar elektronik
- Bahan
bantu mengajar bukan elektronik
- Bahan
bercorak pengalaman dan bahan sebenar daripada alam sekitar
1) Bahan Bantu Mengajar Elektronik
Bahan
bantu mengajar elektronik merujuk kepada media yang menggunakan sumber
elektrik. Bahan bantu mengajar eletronik ini semakin popular digunakan oleh
guru kerana ianya mudah dan menarik minat murid memberi tumpuan di dalam kelas
semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Antara contoh bahan bantu mengajar
elektronik adalah seperti berikut:
1. Overhead Transparency (OHT) / Overhead Projector (OHP)
·
Menggunakan sistem pembalikan cahaya daripada
satu sumber cahaya (halogen) ke permukaan cermin dan seterusnya membalikkan
cahaya tersebut ke skrin.
·
Cahaya yang terlindung akan membentuk imej di
atas skrin.
3. Pita
slaid (filem slaid)
4.
Radio
5.
Televisyen dan VCR (Video Cassete Recorder)
6. Alat
rakaman
7. Filem
tayang atau filem jalur
8.
Komputer
2) Bahan Bantu Mengajar Bukan Elektronik
Bahan
bantu mengajar bukan elektronik adalah bahan pengajaran terawal yang digunakan
oleh guru-guru sebelum wujudnya bahan pengajaran elektronik. Walaupun
penggunaan bahan bantu mengajar elektronik semakin meluas, fungsi bahan bantu
mengajar bukan elektronik ini masih diguna pakai dan berkesan untuk memudahkan
guru menyampaikan pengajarannya semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Antara bahan bantu mengajar bukan elektronik adalah seperti berikut:
1. Papan
hitam atau papan tulis
2. Buku
teks
3. Papan
pamer atau papan buletin
·
Papan pamer atau papan bulletin ini merupakan
sumber pengajaran yang produktif.
·
Ia digunakan untuk memperkenalkan idea baru,
memberi maklumat, memberi kefahaman, memperkayakan perbendaharaan kata, merangsang perbincangan,
menimbulkan daya kreativiti, membentuk sikap dan nilai serta menambah
pengekalan pembelajaran pelajar.
4. Fail
tegak dan bahan bacaan
·
Fail tegak dan bahan bacaan ini terdiri
daripada bahan-bahan cetak iaitu bahan-bahan bukan buku.
·
Misalnya seperti: majalah, calendar, poskad,
surat khabar, risalah atau bulletin, poster, buku panduan, carta, peta dan
gambar skrip, kertas kerja dan nota.
5.
Gambar
6. Kad
imbasan dan kad cantuman
·
Kad imbasan terdiri daripada kata-kata atau
rangkai kata yang diberi makna di belakangnya.
·
Ia berfungsi untuk memperkenalkan
perkataan-perkataan baru kepada pelajar.
·
Kad cantuman pula dibentuk dengan menulis
perkataan dan rangkai kata di atas kad dan kemudian kad itu dipotong.
·
Kemudian, pelajar diminta mencantumkan semula
keratan-keratan kad supaya membentuk perkataan dan rangkai kata yang
dikehendaki.
7.
Carta
8.
Grafik
9. Papan
pengajaran
·
Berfungsi untuk menunjukkan gambaran sesuatu
pelajaran yang mempunyai daya komunikatif dan dapat merangsang serta
memotivasikan pelajar untuk terus belajar.
·
Contohnya papan flanel iaitu sekeping papan plywood yang dialaskan dengan kain
flanel bagi meletakkan gambar-gambar dan kad-kad maklumat.
·
Mudah alih dan mudah dibawa.
·
Di belakang papan flanel dipasangkan sebatang
kayu bersama engsel serta cangkuk penyelak supaya papan ini boleh berdiri.
10.
Model tiga dimensi (3D)
11.
Boneka atau patong
·
Biasanya berbentuk orang, binatang ataupun
tumbuh-tumbuhan
·
Dibuat daripada kain, kapas, tanah liat dan
kertas rendaman
12.
Diorama
·
Merupakan satu reka bentuk gabungan bahan-bahan
sebenar atau asli.
·
Patung dan model diletakkan dalam satu susunan
kedudukan seperti keadaan sebenar tetapi dalam skala yang dikecilkan dalam
persembahan tiga dimensi (3D).
3) Bahan-Bahan Bercorak Pengalaman dan Bahan
Sebenar daripada Alam Sekitar
Bahan-bahan
yang bercorak pengalaman adalah seperti lakonan, pantomin, lawatan dan projek
pameran. Manakala, bahan sebenar daripada alam sekitar
atau disebut sebagai ‘realia’ merupakan benda semulajadi. Ia dikelaskan dalam
bahan jenis tiga dimensi dan dibahagikan kepada beberapa kumpulan iaitu:
·
Benda bukan hidup
·
Benda buatan
·
Tumbuh-tumbuhan
·
Benda hidup
3.0 KEBAIKAN
BAHAN BANTU MENGAJAR
Selain bertujuan menarik minat
pelajar dalam sesebuah mata pelajaran, bahan bantu mengajar merupakan instrumen
penting untuk pelajar memahami konsep dan intipati mata pelajaran yang diajar
oleh guru di bilik darjah. Bagi bahan bantu mengajar yang dipilih, kami
mendedahkan teknik berfikir bersuara kepada para pelajar.
3.1 Psikomotor
Psikomotor merupakan istilah yang
melibatkan pergerakan yang menggunakan tenaga atau anggota tubuh badan. Bagi
bahan bantu mengajar yang kami pilih ini, ia mampu menarik minat pelajar kerana
pelajar sekolah merupakan pelajar yang aktif.
3.2 Afektif
Afektif adalah suatu hal yang
melibatkan perasaan. Bahan bantu mengajar ini memberi peluang kepada pelajar
sebanyak dua kali. Hal ini bermaksud, jika pelajar tidak berjaya semasa balingan
yang pertama, maka peluang kedua akan diberi untuk menebus peluang pertama yang
gagal itu. Hal ini secara tidak langsung, mewujudkan tahap konsentrasi kepada
para pelajar semasa membaling bola ke kotak-kotak soalan. Tambahan lagi, hal
ini menimbulkan sifat tidak putus asa para pelajar di mana sesungguhnya dalam
mencari ilmu, tiada sikap berputus asa
3.3 Kognitif
Kognitif pula dikaitkan dengan
otak para pelajar. Hal ini mempengaruhi kemahiran berfikiryang mencakupi
intelektual pelajar itu sendiri. Set-set soalan yang beraras tinggi telah
disediakan dan memerlukan kemahiran pelajar untuk berfikir dan mengintegrasi
apa yang difikir dan apa yang berlaku di sekelilingnya.
3.4 Meliputi Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Bahan bantu mengajar yang kami
sediakan adalah menerusi dan mencakupi pendidikan melalui 3 gelombang. Perkara
ini amat memerlukan pelajar mengaplikasikan kemahiran berfikir aras tinggi.
Oleh sebab itu, kami mendedahkan bahan bantu mengajar ini berkonsepkan berfikir
bersuara di mana ianya salah satu cara melahirkan pelajar berkemahiran dalam
berfikir aras tinggi.
4.0
KELEMAHAN BAHAN BANTU MENGAJAR
Meskipun
bahan bantu mengajar yang dibina oleh kumpulan kami kelihatan begitu cantik,
mudah dan mampu memberi banyak manfaat terhadap proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas, namun ia juga mempunyai beberapa kelemahan.
Antaranya ialah;
4.1
Tidak kukuh
Peralatan
yang digunakan dalam usaha menyempurnakan pembuatan BBM kami ialah kotak, pembalut hadiah, gam dan gunting. Ia
berbentuk segi empat yang mengandung sembilan bahagian. Kami menyedari BBM ini
tidak kukuh apabila pembahagi atau penghadang kepada bahagian-bahagian di dalam
BBM itu mudah menjadi lembik dan ia menyukarkan bola yang hendak dilontarkan ke
arah BBM itu untuk masuk ke dalamnya.
4.2
Mudah rosak
Selain
tidak kukuh, kami juga mendapati bahawa BBM yang kami bina ini mudah rosak. Hal
ini kerana BBM kami menggunakan kotak sebagai alat utama dalam pembinaannya.
Oleh itu, sekiranya BBM kami ini terkena air, ia akan mudah hancur atau
terkoyak. Kekuatan seseorang pelajar melontar bola ke dalam BBM ini juga
mempengaruhi keutuhan BBM ini. Semakin kuat lontaran yang dilakukan, maka
semakin cepatlah BBM ini menjadi lembik dan rosak.
4.3
Proses pengajaran dan pembelajaran terganggu
Kelemahan
yang ketiga ini merupakan rentetan daripada kesukaran bola untuk masuk ke dalam
BBM yang kami bina. Seorang pelajar yang tidak berjaya melontarkan bola kearah
BBM ini pasti akan mengulangi perbuatan melontar itu sehinggalah bola tersebut
berjaya mengenai sasaran. Oleh itu, masa yang diperuntukkan juga akan
terganggu. Di saamping itu, perkara tersebut juga akan membuatkan para pelajar
itu terleka dan terus ingin bermain dengan BBM sahaja tanpa memikirkan bahawa
proses pengajaran dan pembelajaran sedang berlaku. Dengan demikian, maka
jelaslah bahawa BBM ini juga mampu menggangu tumpuan para pelajar untuk belajar
dengan baik semasa di dalam kelas.
5.0 MENGAPA BAHAN BANTUAN MENGAJAR DIPERLUKAN
Pada
zaman sekarang, banyak inovasi dalam penyediaan bahan bantu mengajar telah
diperkenalkan bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran guru.
Penggunaan bahan bantu mengajar adalah amat penting untuk kegunaan guru dalam
sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Terdapat beberapa sebab mengapa
bahan bantu mengajar diperlukan. Tujuan utama menggunakan bahan bantu mengajar
dalam sesi pengajaran dan pembelajaran ialah bagi membantu guru menyampaikan
pengajarannya dengan mudah, tepat, cepat serta menarik.
Bahan
bantu mengajar juga diperlukan bagi mendorong pembelajaran pelajar agar menjadi
lebih berkesan tidak kira secara sendirian atau berkumpulan. Objektif
pengajaran dan pembelajaran akan mudah tercapai dengan adanya pengaplikasian
bahan bantu mengajar ini. Hal ini adalah kerana alat atau bahan bantu
mengajar merupakan media yang mampu
mewujudkan rangsangan kepada pelajar dalam memahami subjek yang
dipelajari. Menurut Azura Mohd Nor dan
Sabariah Sharif (2014), media adalah satu komponen dalam pembentukan
pengajaran. Di samping itu juga, pelajar akan dapat terus mengikuti setiap
perkembangan proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan.
Tambahan
lagi, bahan bantu mengajar dapat membantu guru dengan pelbagai cara seperti
membantu guru menerangkan sesuatu pelajaran supaya pelajar lebih memahami
sesuatu konsep pembelajaran khususnya
konsep yang bersifat abstrak yang
memerlukan pemahaman pelajar dengan lebih mendalam. Contohnya, untuk subjek
sains, pelajar memerlukan gambaran berkaitan dengan organisme Amoeba dan
ciri-ciri yang ada pada Amoeba tersebut bagi memberi pemahaman kepada pelajar
dengan lebih lanjut. Penggunaan multimedia yang terdiri daripada slaid, video
atau audio dapat menjadi satu daripada bahan bantu mengajar yang memudahkan
penerangan berkaitan dengan organisme Amoeba tersebut. Menurut Anggani Sudono
(2000), pemahaman dan penggunaan beberapa strategi proses belajar mampu
mengoptimumkan prestasi setiap pelajar, interaksi yang semakin berkualiti dan
perkembangan motornya. Konsep, fakta dan idea yang diterima dengan jelas
berkaitan dengan sesuatu subjek akan lebih kekal dalam ingatan dengan adanya
bahan bantu mengajar.
Selain
itu, bahan bantu mengajar dapat memudahkan para guru dalam memindahkan ilmu
pengetahuan kepada pelajarnya di samping dapat membantu mewujudkan komunikasi
atau interaksi sosial antara guru dan pelajarnya dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Guru dapat memanfaatkan kelebihan bahan bantu mengajar dalam
kelas untuk merangsang pemikiran pelajar dalam sesuatu subjek. Penyusunan dan
perancangan aktiviti-aktiviti pengajaran dan pembelajaran dari segi pemilihan,
penyesuaian dan penggunaan bahan-bahan bantu pengajaran juga mampu memberi
kesan kepada peningkatan prestasi pelajar. Hal ini demikian kerana pelajar
dapat menumpukan sepenuh perhatian semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran
yang sedang dijalankan. Menurut Mohd Dahlan (2002), penggunaan pelbagai alat
bantu mengajar mengikut cara yang bersesuaian dapat meningkatkan mutu atau
tumpuan para pelajar terhadap pembelajaran.
Kesimpulannya,
dengan adanya bahan bantu mengajar, sesi pengajaran dan pembelajaran dapat
dijalankan dengan sistematik, menjimatkan masa dan tenaga serta menyeronokkan
selain bagi menaruh keyakinan pelajar terhadap pengajaran guru yang berkesan.
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat dipelbagaikan. Penggunaan bahan
bantu mengajar yang berkesan akan menjadikan aktiviti pembelajaran menjadi
lebih menarik di samping menarik minat pelajar untuk belajar. Peranan guru
dalam menentukan jenis bahan bantu mengajar yang sesuai untuk menyampaikan ilmu
pengetahuan pelajaran bagi setiap subjek kepada para pelajar juga adalah
penting. Oleh itu, dengan adanya pemahaman dalam pemilihan bahan bantu mengajar
yang sesuai dan ingin digunakan untuk
sesuatu subjek, ia dapat membantu guru mencapai objektif pengajaran dan
pembelajaran yang dirancang.
6.0 RUMUSAN DAN CADANGAN
PENAMBAHBAIKAN
Secara
keseluruhannya, penggunaan BBM di dalam kelas mampu menimbulkan suasana
pembelajaran yang menarik dan berkesan. Pemilihan alat yang hendak digunakan
dalam proses pembuatannya adalah sangat penting kerana ia akan menentukan sama
ada BBM tersebut berjaya mencapai objektif pengajaran ataupun tidak.
7.0 LAMPIRAN
Gambar-gambar sepanjang proses pembuatan bahan bantu mengajar 'Cuba Jaya' kumpulan kami.
No comments:
Post a Comment